Пунктуація
1.
Позначте речення, у якому вставне слово вказує
на прийоми та способи оформлення думок:
А З усіх повернуся тернових доріг і стану, як завжди, на рідний
поріг /В.Шевчук/.
Б Пожовтіло листя на деревах, і
листя твоєї душі теж, либонь, береться багрецем /Є.Гуцало/.
В Бува, на серці стане хмарно – все
жду і жду багатих нив /Д.Луценко/.
Г Словом, ви поїхали на лугові
озера, на очерети й на тихі-тихі плеса /Остап Вишня/.
Д Втім, ясний звук до серця долина,
серпанок сірий долу опадає /Д.Павличко/.
2.
Позначте речення, у яких між підметом і
присудком не треба ставити тире (розділові
знаки пропущено):
А
Мета життя зоря на людськім виднокрузі /П.Косенко/.
Б
Яке це щастя жити на цій землі! /О.Довженко/.
В
Керувати це передбачати /М.Стельмах/.
Г
Київ прекрасний за всякої пори /І.Цюпа/.
Д
Найбільша з усіх таємниць таємниця твого обличчя /Д.Павличко/.
3.
Позначте речення, у якому не треба
відокремлювати додаток (розділові знаки пропущено):
А І нема для мене раю окрім раю у
природі /М.Луків/.
Б Потім кожному по черзі потиснув
руку навіть Ірині Петрівні /А.Звірик/.
В Крім букваря у вчительки була іще
якась книжка /А.Звірик/.
Г Всі за винятком Бойчука здивовано
дивилися на шкіпера /М.Трублаїні/.
Д А під кроною яблуні світло живе
тільки світло живе замість мами стоїть /Л.Талалай/.
4.
Позначте складнопідрядне речення з підрядним
з’ясувальним:
А В моїй душі все перемліло, як
перемліває в занадто натопленій печі борщ /Ю.Мушкетик/.
Б Усе, що йти нам заважає, зумій
одкинути в собі /В.Сосюра/.
В І вітри-вороги підраховують,
скільки доль загубили вони /Г.Чубач/.
Г Десь на сосні весь день друкує
дятел ті вірші, що приснилися вночі /Н.Гнатюк/.
Д Щоб тих щасливих днів не загубити,
потрібно працювати цілий рік /Д.Павличко/.
5.
Позначте речення, у яких перед як потрібно ставити кому (розділові знаки
пропущено):
А І спів звучав не раз як плач і
плач його звучав як гімн народу /Д.Павличко/.
Б Дерева як військо на двох берегах
/Л.Талалай/.
В Я до серця сина пригортаю і про
все розказую як слід /Д.Луценко/.
Г Чисте кохання до дружини він як
найдорожчу святиню доніс до вечірніх сутінків свого життя /Л.Дмитерко/.
Д Пекло добре а під розкішною
шовковицею була прохолодна як кринична вода тінь /А.Звірик/.
6.
Позначте складнопідрядні речення з підрядними
допустовими:
А Хто кохав Рідний Край до загину,
мав у серці синівську любов, той на Січ в злу і добру годину Батьківщині
служити ішов /Р.Завадович/.
Б І куди б не йшов я нетерпляче по
травневій грозяній землі, я повсюди рідний край свій бачив і людей в
подільському селі /Є.Гуцало/.
В Не йди туди, куди тебе не кличуть!
/Г.Чубач/.
Г Відкриймо душі сонцю і вітрам, аби
любов земну і доброту нести у свій священний храм, як ношу, легку, чисту і
святу /М.Стасюк/.
Д І кожен день для мене – свято,
якщо за правду бій іде! /К.Жорноклей/.
7.
Позначте речення з вираженою одиничним
дієприслівником обставиною, що не виділяється комами (розділові знаки
пропущено):
А Радісний грім струшує простір і
відкочуючись продовжує задоволено життєрадісно гомоніти /Є.Гуцало/.
Б Мама жито колись в полі
згорбившись жала /А.Звірик/.
В Ось тополя змерзши вітами поволі
б’є себе в груди щоб зігріти дух /Є.Гуцало/.
Г Кілька годин вони працювали не
відповідаючи /В.Собко/.
Д І люди сперечаючись тісним чорним
щільником сунуть до розправи /М. Стельмах/.
8.
Позначте речення з однорідними означеннями
(розділові знаки пропущено):
А Розкіш янгольська розпростертий на
долівці пшеничний дідух /Р.Лубківський/.
Б Темний осінній вечір стоїть за
вікнами /В.Козаченко/.
В Дивно було споглядати одвічне
небесне світило на яке мільйони літ дивилися люди землі /І.Цюпа/.
Г Від літньої спеки широкі лопухи
під тином поопускали свої капловухі вуха /Є.Гуцало/.
Д Пригнув гілку зірвав зелений
омитий холодною росою плід /А.Звірик/.
9.
Позначте речення, що потребує редагування:
А На столі лежить теплий хліб,
подарований працьовитими руками.
Б В моїй уяві постали засіяні
пшеницею поля.
В Діти гралися на привезеному
нещодавно піску водієм вантажівки.
Г Сквери нашого міста прикрашають
рясно вкриті пишними квітами усіх барв і відтінків кущі троянд.
Д Весняні дерева, оповиті ніжною
зеленню, милують людське око.
10.
Позначте речення з відокремленими уточнюючими
членами речення:
А Гуде вогонь – веселий сатана,
червоним реготом вихоплюється з печі /Л.Костенко/.
Б У хліві, крім ластів’ячого гнізда
під кроквою, нічого не було /Гр.Тютюнник/.
В При березі деінде росли верби,
зажурено посхилявши своє безлисте гілля над студеним плесом /В.Руденко/.
Г Десь унизу, за темно-зеленим
хвилястим схилом, - його батьківська хата /М.Потупейко/.
Д Мокрі, стомлені, але радісно
осміхнені, ми входимо в ліс /М.Стельмах/.
11.
Установіть відповідність між реченнями та
однорідними членами за їх синтаксичною роллю:
А однорідні підмети 1 Пахощі лугу, поля
мовчання, квітування
Б однорідні присудки дібров і гаїв, вірність
кохання, мудрість
В однорідні додатки навчання передам я нащадкам
своїм
Г однорідні означення /С.Литвин/.
2
Прощай, любов, і зненависть, і горе!
/М.Вінграновський/.
3 Хай дадуть тобі сил мати-й-мачуха і
дивина, м’ята, мальва, кропива,
кульбаба
/В.Сторожук/.
4 Хвилину тому був я чародій, тиран, володар,
бог тисячосилий!
/М.Вінграновський/.
5 У жилах калинова кров гірка, розмішана із
трунком полиновим /В.Сторожук/
12.
Установіть відповідність між реченнями з прямою
мовою та наведеними схемами (розділові знаки пропущено):
А «П, - а, - п?». 1 Діду здрастуйте сказав я йому
Б «П, - а. – П». спинившись /О.Довженко/.
В «П, - а: - П». 2 Прийти б і незабутому
ступити на поріг
Г А: «П?» - а. дорожню б торбу скинути з чобіт змести
сніжок почути з
хати Сину ти і ще б
ступити крок /М.Нагнибіда/.
3 Мамо питаю то льони цвітуть
/О.Гончар/.
4
Яке прекрасне життя сказав командир
і подумав І як швидко воно коротшає.
5
Нащо жити стогне ліс Стільки смутку
стільки сліз /О.Олесь/.
13.
Установіть відповідність між складнопідрядними
реченнями та видами їх підрядної частини:
А підрядне означальне 1 Відречися, коли маєш силу, од своїх
Б підрядне з’ясувальне набридливих жалів /Г.Чубач/.
В підрядне часу 2 І встигну я до тих часів дожити, коли
Г підрядне умови в польоті вічному Земля навчиться вже
собою володіти /М.Вінграновський/.
3 Люблю, коли природа ожива /Д.Пічкур/.
4 Байдужості прикрились парасолями, щоб
біль чужий зненацька не застав
/В.Сторожук/.
5 Коли душа покидає дерево, воно перестає
рости, відразу усихає /М.Рябий/.
14.
Установіть відповідність між складнопідрядними
реченнями та наведеними схемами (розділові знаки пропущено):
А [ імен.],
(що ). 1 Земля що не вчахла під грозами
пропахла
зрілості цвітом /М.Ткач/.
Б [ займ.,
(що ),
]. 2 Од усього прослались такі довгі
тіні що й кінця їм не видно /Є.Гуцало/.
В [ імен.,
(що ),
]. 3 Буря розчахнула напівзасохлу
акацію
що росла біля сіней /В.Канівець/.
Г [ дієсл.],
(що ). 4 Усе що ми замовили рука
руці
промовила /Г.Чубач/.
5 І вчувалося кленам і соснам що над
ними вже й неба нема /М.Сингаївський/.
15.
Установіть відповідність між складними реченнями
та розділовими знаками, які потрібно в них ставити:
А
кома 1
Промінчик торкнеться зеленого
Б крапка з комою листя (?) і кожний листок, ніби
В
двокрапка золото, сяє
/П.Керанчук/.
Г
тире 2 Хоч кожна мова всесвіт обнімає (?)
оддасть лиш рідна всі його скарби!
/М.Каменюк/.
3 Люблю, коли у полі – ні душі (?) і
важко
гнуться колоски налиті/М.Луків/.
4 Світе мій, який приємний клопіт (?)
просто неба на своїй землі розгрібати
гілочкою попіл, ворушить картоплю
у золі /Л.Талалай/.
5 Надворі молочний день (?) білі, пухкі
хмари вкутали небо, пливуть і наче
не пливуть /Є.Гуцало/.
16.
Установіть відповідність між багатокомпонентними
складнопідрядними реченнями та їх різновидами:
А з однорідною
1 Ось ми всі так близько і так зримо, що
супідрядністю
уже насправді не збагну, чи стою між
Б
з неоднорідною друзями своїми, чи на них
дивлюсь крізь
супідрядністю далину /Л.Талалай/.
В з послідовною 2 Роде красний наш, бідам,
невдачам на
підрядністю
зло не німій же віднині і прісно, щоб
Г мішаного типу невдовзі утворювать не
довелось товариство
вкраїнської пісні! /В.Сторожук/.
3 Ми працю любимо, що в творчість перейшла,
і музику палку, що ніжно серце тисне
/М.Рильський/.
4 Ти стежив за матір’ю, як вона ступає
по підлозі,
як осміхається, як тримає вже посічену
сивиною голову /Є.Гуцало/.
5
Благословен
той день і час, коли прослалась
килимами земля, яку сходив Тарас малими
босими ногами /М.Рильський/.
Прочитайте
тексти 1-4.
Виконайте
подані після них завдання 17-30,
які
передбачають
вибір
речення, що містить певне мовне
явище (розділові знаки пропущено).
Виберіть правильні відповіді (їх може бути кілька). Номер вибраного речення позначте в
таблиці знаком Х.
Текст 1
(завдання 17-19 до нього)
(1) Мово
рідна Ти як море безкінечна могутня глибинна. (2) Котиш хвилі своїх лексиконів
а їм немає кінця-краю. (3) В тобі мово неосяжна душа народу його мудрість і
щедрість радощі й печалі його труд і піт і кров і сміх і безсмертя його. (4)
Скарбе мій єдиний з тобою я найбагатший і найдужчий у світі. (5) А без тебе
перекотиполе. (6) Люблю тебе і в гніві коли ти клекочеш як вулкан і гримиш
громами на ворогів. (7) Люблю і твою ніжність коли ти одним-однісіньким словом
зігріваєш мов сонце.
(За С.Плачиндою)
17.
Позначте речення, ускладнені звертаннями:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
18.
Позначте речення з однорідними присудками:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
19.
Позначте складні речення:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
Текст 2
(завдання 20-23 до нього)
(1) Рушників
продавалося чимало. (2) Щоправда зустрічалися й такі що були вишиті зовсім
недавно. (3) Люди не могли розпрощатися з мистецтвом вишивання хоч вишивка вже
була не такою. (4) В ній переважало розмаїття тонів втрачалася первозданна
краса лаконічність образність мислення притаманні вишивальниці. (5) На моє
щастя серед тих речей траплялися й старовинні рушники на яких миготіла червона
калина з темними листками красувався буйним пломенем хміль. (6) Побачивши один
рушник вишитий суровими нитками я зрадів. (7) Кожна ниточка любовно заплетена і
з того вирізування просвічувалося лапате дубове гілля жолуді.
(За І.Цюпою)
20.
Позначте речення, ускладнені вставними словами:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
21.
Позначте речення з однорідними членами:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
22.
Позначте речення, ускладнені відокремленими
означеннями:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
23.
Позначте складнопідрядні речення:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
Текст
3
(завдання
24-26 до нього)
(1) За
допомогою слова ми проникаємо в думи і почуття які хвилювали людей за
тисячоліття до нас. (2) Також можемо звернутися до далеких нащадків і передати
їм у слові найсокровенніше.
(3) Усі
захоплюються працею майстра людини яка віртуозно володіє відповідним знаряддям.
(4) Є і майстри слова що досконало опанували найскладніше і найдивовижніше
знаряддя мову. (5) Такими майстрами стають лише закохані у слово лише ті хто
щоденно шліфує його досягає гармонії думки й слова. (6) Український народ
творив свою мову впродовж віків заносячи до мовної скарбниці добірний нектар
слова…
(За І.Вихованцем)
24.
Позначте речення, ускладнені однорідними
членами:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
25.
Позначте речення з відокремленими прикладками:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
26.
Позначте складнопідрядні речення:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
Текст 4
(завдання
27-30 до нього)
(1) Я
помітив цікаву закономірність життя людське то розмірений плин малоцікавий
нудний. (2) Банальне порівняння життя схоже на річку але в ньому є щось тонко
підмічене. (3) Спокійно дзюркоче ріка між камінням тиха мирна й лагідна. (4)
Загриміли грози полилися дощі вона розливається піниться каламутніє.
(5) Що ж більше визначає суть ота рівна й
мирна течія чи оті спалахи коли стихія наша бунтує й піниться? (6) Є своя краса
у спокої й мирі. (7) Але суть нашу все-таки визначають пристрасті бо тоді ми
стаємо віч-на-віч перед світлим і темним своїм і починаємо творити.
(За В.Шевчуком)
27. Позначте
речення з однорідними присудками:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Позначте
речення, ускладнені відокремленими означеннями:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
29. Позначте речення,
у яких ставиться тире:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Позначте речення,
у яких ставиться двокрапка:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар