вівторок, 10 березня 2015 р.

Пунктуація. Тестове завдання для контролю знань

Пунктуація
1.            Позначте речення, у якому вставне слово вказує на прийоми та способи оформлення думок:
А З усіх повернуся  тернових доріг і стану, як завжди, на рідний поріг /В.Шевчук/.
Б Пожовтіло листя на деревах, і листя твоєї душі теж, либонь, береться багрецем /Є.Гуцало/.
В Бува, на серці стане хмарно – все жду і жду багатих нив /Д.Луценко/.
Г Словом, ви поїхали на лугові озера, на очерети й на тихі-тихі плеса /Остап Вишня/.
Д Втім, ясний звук до серця долина, серпанок сірий долу опадає /Д.Павличко/.
2.            Позначте речення, у яких між підметом і присудком не треба  ставити тире (розділові знаки пропущено):
А Мета життя зоря на людськім виднокрузі /П.Косенко/.
Б Яке це щастя жити на цій землі! /О.Довженко/.
В Керувати це передбачати /М.Стельмах/.
Г Київ прекрасний за всякої пори /І.Цюпа/.
Д Найбільша з усіх таємниць таємниця твого обличчя /Д.Павличко/.
3.            Позначте речення, у якому не треба відокремлювати додаток (розділові знаки пропущено):
А І нема для мене раю окрім раю у природі /М.Луків/.
Б Потім кожному по черзі потиснув руку навіть Ірині Петрівні /А.Звірик/.
В Крім букваря у вчительки була іще якась книжка /А.Звірик/.
Г Всі за винятком Бойчука здивовано дивилися на шкіпера /М.Трублаїні/.
Д А під кроною яблуні світло живе тільки світло живе замість мами стоїть /Л.Талалай/.
4.            Позначте складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним:
А В моїй душі все перемліло, як перемліває в занадто натопленій печі борщ /Ю.Мушкетик/.
Б Усе, що йти нам заважає, зумій одкинути в собі /В.Сосюра/.
В І вітри-вороги підраховують, скільки доль загубили вони /Г.Чубач/.
Г Десь на сосні весь день друкує дятел ті вірші, що приснилися вночі /Н.Гнатюк/.
Д Щоб тих щасливих днів не загубити, потрібно працювати цілий рік /Д.Павличко/.
5.            Позначте речення, у яких перед  як  потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено):
А І спів звучав не раз як плач і плач його звучав як гімн народу /Д.Павличко/.
Б Дерева як військо на двох берегах /Л.Талалай/.
В Я до серця сина пригортаю і про все розказую як слід /Д.Луценко/.
Г Чисте кохання до дружини він як найдорожчу святиню доніс до вечірніх сутінків свого життя /Л.Дмитерко/.
Д Пекло добре а під розкішною шовковицею була прохолодна як кринична вода тінь /А.Звірик/.
6.            Позначте складнопідрядні речення з підрядними допустовими:
А Хто кохав Рідний Край до загину, мав у серці синівську любов, той на Січ в злу і добру годину Батьківщині служити ішов /Р.Завадович/.
Б І куди б не йшов я нетерпляче по травневій грозяній землі, я повсюди рідний край свій бачив і людей в подільському селі /Є.Гуцало/.
В Не йди туди, куди тебе не кличуть! /Г.Чубач/.
Г Відкриймо душі сонцю і вітрам, аби любов земну і доброту нести у свій священний храм, як ношу, легку, чисту і святу /М.Стасюк/.
Д І кожен день для мене – свято, якщо за правду бій іде! /К.Жорноклей/.
7.            Позначте речення з вираженою одиничним дієприслівником обставиною, що не виділяється комами (розділові знаки пропущено):
А Радісний грім струшує простір і відкочуючись продовжує задоволено життєрадісно гомоніти /Є.Гуцало/.
Б Мама жито колись в полі згорбившись жала /А.Звірик/.
В Ось тополя змерзши вітами поволі б’є себе в груди щоб зігріти дух /Є.Гуцало/.
Г Кілька годин вони працювали не відповідаючи /В.Собко/.
Д І люди сперечаючись тісним чорним щільником сунуть до розправи            /М. Стельмах/.
8.            Позначте речення з однорідними означеннями (розділові знаки пропущено):
А Розкіш янгольська розпростертий на долівці пшеничний дідух /Р.Лубківський/.
Б Темний осінній вечір стоїть за вікнами /В.Козаченко/.
В Дивно було споглядати одвічне небесне світило на яке мільйони літ дивилися люди землі /І.Цюпа/.
Г Від літньої спеки широкі лопухи під тином поопускали свої капловухі вуха /Є.Гуцало/.
Д Пригнув гілку зірвав зелений омитий холодною росою плід /А.Звірик/.
9.            Позначте речення, що потребує редагування:
А На столі лежить теплий хліб, подарований працьовитими руками.
Б В моїй уяві постали засіяні пшеницею поля.
В Діти гралися на привезеному нещодавно піску водієм вантажівки.
Г Сквери нашого міста прикрашають рясно вкриті пишними квітами усіх барв і відтінків кущі троянд.
Д Весняні дерева, оповиті ніжною зеленню, милують людське око.

10.          Позначте речення з відокремленими уточнюючими членами речення:
А Гуде вогонь – веселий сатана, червоним реготом вихоплюється з печі /Л.Костенко/.
Б У хліві, крім ластів’ячого гнізда під кроквою, нічого не було /Гр.Тютюнник/.
В При березі деінде росли верби, зажурено посхилявши своє безлисте гілля над студеним плесом /В.Руденко/.
Г Десь унизу, за темно-зеленим хвилястим схилом, - його батьківська хата /М.Потупейко/.
Д Мокрі, стомлені, але радісно осміхнені, ми входимо в ліс /М.Стельмах/.                                                                                      
11.          Установіть відповідність між реченнями та однорідними членами за їх синтаксичною роллю:
А  однорідні підмети              1  Пахощі лугу, поля мовчання, квітування    
Б  однорідні присудки                дібров і гаїв, вірність кохання, мудрість
В  однорідні додатки                  навчання передам я нащадкам своїм
Г  однорідні означення               /С.Литвин/.
                                                  2  Прощай, любов, і зненависть, і горе!
                                                       /М.Вінграновський/.
                                                  3  Хай дадуть тобі сил мати-й-мачуха і
                                                      дивина, м’ята, мальва, кропива, кульбаба
                                                       /В.Сторожук/.
                                                 4  Хвилину тому був я чародій, тиран, володар,
                                                     бог тисячосилий! /М.Вінграновський/.  
                                                  5  У жилах калинова кров гірка, розмішана із
                                                      трунком полиновим /В.Сторожук/
12.          Установіть відповідність між реченнями з прямою мовою та наведеними схемами (розділові знаки пропущено):
А  «П, - а, - п?».                       1  Діду здрастуйте сказав я йому
Б  «П, - а. – П».                            спинившись /О.Довженко/.                                                 
В  «П, - а: - П».                        2  Прийти б і незабутому ступити на поріг
Г  А: «П?» - а.                              дорожню  б торбу скинути з чобіт змести
                                                      сніжок почути з хати Сину ти і ще б
                                                      ступити крок /М.Нагнибіда/.
                                                  3  Мамо питаю то льони цвітуть /О.Гончар/.
                                                  4  Яке прекрасне життя сказав командир
                                                       і подумав І як швидко воно коротшає.
                                                  5  Нащо жити стогне ліс Стільки смутку
                                                      стільки сліз /О.Олесь/.   

13.          Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:
А  підрядне означальне          1  Відречися, коли маєш силу, од своїх
Б  підрядне з’ясувальне              набридливих жалів /Г.Чубач/.                    
В  підрядне часу                      2  І встигну я до тих часів дожити, коли
Г  підрядне умови                        в польоті вічному Земля навчиться вже
                                                       собою володіти /М.Вінграновський/.
                                                  3  Люблю, коли природа ожива /Д.Пічкур/.
                                                  4  Байдужості прикрились парасолями, щоб
                                                      біль чужий зненацька не застав /В.Сторожук/.
                                                  5  Коли душа  покидає дерево, воно перестає
                                                      рости, відразу усихає /М.Рябий/.
14.          Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та наведеними схемами (розділові знаки пропущено):
А  [ імен.], (що   ).                  1  Земля що не вчахла під грозами                
                                                     пропахла зрілості цвітом /М.Ткач/.
Б  [ займ., (що   ),   ].              2  Од усього прослались такі довгі
                                                     тіні що й кінця їм не видно /Є.Гуцало/.
В  [ імен., (що   ),   ].              3  Буря розчахнула напівзасохлу акацію
                                                     що росла біля сіней /В.Канівець/.              
Г  [ дієсл.], (що   ).                 4  Усе що ми замовили рука руці
                                                     промовила /Г.Чубач/.
                                                5  І вчувалося кленам і соснам що над
                                                    ними вже й неба нема /М.Сингаївський/.
15.           Установіть відповідність між складними реченнями та розділовими знаками, які потрібно в них ставити:
А  кома                                        1  Промінчик торкнеться зеленого               
Б  крапка з комою                           листя  (?) і кожний листок, ніби
В  двокрапка                                    золото, сяє /П.Керанчук/.
Г  тире                                         2  Хоч кожна мова всесвіт обнімає (?)
                                                         оддасть лиш рідна всі його скарби!
                                                         /М.Каменюк/.
3  Люблю, коли у полі – ні душі (?) і
   важко гнуться колоски налиті/М.Луків/.                                                    
4  Світе мій, який приємний клопіт (?)
    просто неба на своїй землі розгрібати
    гілочкою попіл, ворушить картоплю
    у золі /Л.Талалай/.
5  Надворі молочний день (?) білі, пухкі
    хмари вкутали небо, пливуть і наче
    не пливуть /Є.Гуцало/.
16.          Установіть відповідність між багатокомпонентними складнопідрядними реченнями та їх різновидами:
А  з однорідною                    1  Ось ми всі так близько і так зримо, що       
     супідрядністю                      уже насправді не збагну, чи стою між
Б  з неоднорідною                    друзями своїми, чи на них дивлюсь крізь
    супідрядністю                       далину /Л.Талалай/.
В  з послідовною                2  Роде красний наш, бідам, невдачам на
    підрядністю                          зло не німій же віднині і прісно, щоб
Г  мішаного типу                     невдовзі утворювать не довелось товариство
                                                   вкраїнської пісні! /В.Сторожук/.
                                             3  Ми працю любимо, що в творчість перейшла,
                                                   і музику палку, що ніжно серце тисне
                                                    /М.Рильський/.
                                             4  Ти стежив за матір’ю, як вона ступає по підлозі,
                                                   як осміхається, як тримає вже посічену                  
                                                   сивиною  голову /Є.Гуцало/.
                                              5   Благословен той день і час, коли прослалась                
                                                   килимами земля, яку сходив Тарас малими
                                                   босими ногами /М.Рильський/.


Прочитайте тексти 1-4.  Виконайте подані після  них  завдання  17-30,  які
передбачають  вибір   речення,  що  містить  певне  мовне  явище (розділові знаки пропущено).   Виберіть  правильні   відповіді  (їх  може  бути  кілька). Номер вибраного речення позначте в таблиці знаком Х.                                     
                                                           

Текст 1
                                            (завдання 17-19 до нього)
(1) Мово рідна Ти як море безкінечна могутня глибинна. (2) Котиш хвилі своїх лексиконів а їм немає кінця-краю. (3) В тобі мово неосяжна душа народу його мудрість і щедрість радощі й печалі його труд і піт і кров і сміх і безсмертя його. (4) Скарбе мій єдиний з тобою я найбагатший і найдужчий у світі. (5) А без тебе перекотиполе. (6) Люблю тебе і в гніві коли ти клекочеш як вулкан і гримиш громами на ворогів. (7) Люблю і твою ніжність коли ти одним-однісіньким словом зігріваєш мов сонце.
(За С.Плачиндою)

17.          Позначте речення, ускладнені звертаннями:
1
2
3
4
5
6
7








18.          Позначте речення з однорідними присудками:
1
2
3
4
5
6
7








19.          Позначте складні речення:
1
2
3
4
5
6
7








Текст 2
(завдання 20-23 до нього)
(1) Рушників продавалося чимало. (2) Щоправда зустрічалися й такі що були вишиті зовсім недавно. (3) Люди не могли розпрощатися з мистецтвом вишивання хоч вишивка вже була не такою. (4) В ній переважало розмаїття тонів втрачалася первозданна краса лаконічність образність мислення притаманні вишивальниці. (5) На моє щастя серед тих речей траплялися й старовинні рушники на яких миготіла червона калина з темними листками красувався буйним пломенем хміль. (6) Побачивши один рушник вишитий суровими нитками я зрадів. (7) Кожна ниточка любовно заплетена і з того вирізування просвічувалося лапате дубове гілля жолуді.
(За І.Цюпою)

20.          Позначте речення, ускладнені вставними словами:
1
2
3
4
5
6
7








21.          Позначте речення з однорідними членами:
1
2
3
4
5
6
7








22.          Позначте речення, ускладнені відокремленими означеннями:
1
2
3
4
5
6
7








23.          Позначте складнопідрядні речення:
1
2
3
4
5
6
7











                                                  Текст 3
                                          (завдання 24-26 до нього)
(1) За допомогою слова ми проникаємо в думи і почуття які хвилювали людей за тисячоліття до нас. (2) Також можемо звернутися до далеких нащадків і передати їм у слові найсокровенніше.
(3) Усі захоплюються працею майстра людини яка віртуозно володіє відповідним знаряддям. (4) Є і майстри слова що досконало опанували найскладніше і найдивовижніше знаряддя мову. (5) Такими майстрами стають лише закохані у слово лише ті хто щоденно шліфує його досягає гармонії думки й слова. (6) Український народ творив свою мову впродовж віків заносячи до мовної скарбниці добірний нектар слова…
(За І.Вихованцем)

24.          Позначте речення, ускладнені однорідними членами:
1
2
3
4
5
6







25.          Позначте речення з відокремленими прикладками:
1
2
3
4
5
6







26.          Позначте складнопідрядні речення:
1
2
3
4
5
6








    
                                                                Текст 4
(завдання 27-30 до нього)
(1) Я помітив цікаву закономірність життя людське то розмірений плин малоцікавий нудний. (2) Банальне порівняння життя схоже на річку але в ньому є щось тонко підмічене. (3) Спокійно дзюркоче ріка між камінням тиха мирна й лагідна. (4) Загриміли грози полилися дощі вона розливається піниться каламутніє.
 (5) Що ж більше визначає суть ота рівна й мирна течія чи оті спалахи коли стихія наша бунтує й піниться? (6) Є своя краса у спокої й мирі. (7) Але суть нашу все-таки визначають пристрасті бо тоді ми стаємо віч-на-віч перед світлим і темним своїм і починаємо творити.
(За В.Шевчуком)



27.    Позначте речення з однорідними присудками:
1
2
3
4
5
6
7








28.    Позначте речення, ускладнені відокремленими означеннями:
1
2
3
4
5
6
7








29.    Позначте речення, у яких ставиться тире:

1
2
3
4
5
6
7








30.  Позначте речення, у яких ставиться двокрапка:
1
2
3
4
5
6
7










Немає коментарів:

Дописати коментар