вівторок, 3 березня 2015 р.

Прочитайте текст і виконайте завдання 1-8.

Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери рядків) і виконайте завдання 1-8.
Вже треті півні проспівали...
(1–4) Кожен народ має свої звичаї, сфокусовані на етнічну специфіку. Але останнім часом відбулася відчутна девальвація – потужні країни з міцним корінням традицій «нав’язали» нам свої обряди, котрі значною мірою відрізняються від наших.

(5–8) Нині ледве не в усьому світі символи року позначаються китайською демонологією. Літолік символізують то «дерев’яна мавпа», то «вогняний дракон», то «білий тигр». Натомість єдиний птах у цьому ряду – півень, один з найулюбленіших для українців пернатих.

(9–15) Аби не бути голослівним, згадаймо наші національні традиції. Ще до впровадження християнства наші пращури віддавали цій птасі особливу шану. Якщо в інших народів (зокрема й сусідів-слов’ян) приносили в жертву своїм богам велетенських тварин, а подекуди й людей, то наші дайбожичі на величні свята – лише півнів. Один з літописів засвідчив, що вої на чолі з київським князем Ігорем, пропливаючи на човнах повз Хортицю, зупинялися біля священного капища й залишали півня.

(16–19) Півень як жертва виступає в казках, скажімо, у добре відомій оповіді про Котика й Півника: «Несе мене Лиска за темнії ліси, за синєє море, за крутії гори», – плаче-голосить Півник. У казках відобразилась ідея жертовності заради вічності життя, підтримання усталеного порядку.

(20–25) Чим же заслужив таку шану пернатий? Наші пращури вірили, що півень слугує надійним оберегом у господарстві – «якщо його бракує, то обов’язково заведеться сатана». У дохристиянських віруваннях уважалося, що когут народився з «мертвого» яйця, і тому він, обранець сонячного бога, щодосвіта викликає денне світло. Саме з цією метою люди вважали за обов’язок тримати в господарстві цю провісну птаху.

(26–34) Українці вірили, що чорні сили правують од півночі й до півнячого співу. Щойно зачується кукурікання – зникає всяка нечисть. Не випадково зберігся давній звичай: коли зводили нову оселю, то перед уходинами до світлиці запускали на ніч когута. Це символізувало, що досвітковий півнячий голос вижене з помешкання нечисту силу, а відтак родина убезпечиться від усіляких негараздів. Тому не дивно, що фронтони на дахах прикрашали різьбленими оберегами цієї птахи; їх вишивали й на рушниках, котрі вивішували над вхідними дверима, а почасти й на покуті, бо, як мовить народна приказка, «без півня і хата глуха».

(35–39) Аж ніяк не всі знають, що чумаки, вирушаючи в Крим по сіль, обов’язково брали з собою й когута. Він не лише вважався охоронцем од нечистої сили, а й був своєрідним будильником, – як птаха проспівала, мандрівники тут же знімали намети й вирушали в дорогу. До речі, у давніші часи, коли не вистачало годинників, досвіток визначали за півнячим кукуріканням.

(40–44) Образ птахи трапляється і в дитячому фольклорі. Пам’ятаєте віршик: «Два півники, два півники горох молотили...»? У казках півень виступає не тільки добрим господарем, але й ревним охоронцем свого чада від підступної лисиці. Не випадково найпопулярнішою іграшкою були півники-свистунці, що їх повсюди в Україні виліплювали з глини народні майстри.

(45–51) Нарешті, півні вважаються своєрідними провісниками й синоптиками. Селяни знали: якщо когут часто кукурікає біля вікна, то це вірна прикмета, що хтось із домашніх помре; коли ж на порозі – прийдуть несподівані гості. На них варто чекати й тоді, коли домашній охоронець обійде довкіл хати та прокукурікає: у який бік спрямує дзьоба, звідтіля і з’являться погостювальники. За таких випадків приказували: «Якщо дорогий гість, то нехай тобі буде золотий хвіст, а якщо буде поганий гість, то нехай одпаде і той хвіст».
(52–56) Загалом, господарі намагались обзавестися домашнім охоронцем, щоб він мав доброчинне оперення, адже кольорова символіка багато важила в українській міфології. Щоби домашній охоронець приносив злагоду та добробут, господарі намагалися обзавестися півнем не будь-якого кольору, а певного оперення – переважно золотавого.

(57–60) Будемо сподіватися, півник і далі приноситиме нам щастя, бо щодосвіта голосисто оповіщатиме нас про народження світлого дня. Одна з народних загадок рече: «Двічі родився, ні разу не хрестився, а чорт його боїться». Так воно й буде!
                                                                                За В. Скуратівським, журнал «Берегиня»  600 слів

1. Аргументами до думки про те, що півень є одним з найулюбленіших птахів
українців, можна вважати всі судження, ОКРІМ
А «Якщо в інших народів (зокрема й сусідів-слов’ян) приносили в жертву
своїм богам велетенських тварин, а подекуди й людей, то наші дайбожичі
на величні свята – лише півнів» (рядки 11–13).
Б «У казках півень виступає не тільки добрим господарем, але й ревним
охоронцем свого чада від підступної лисиці» (рядки 41–43).
В «Щоби домашній охоронець приносив злагоду та добробут, господарі
намагалися обзавестися півнем не будь-якого кольору, а певного оперення –
переважно золотавого» (рядки 54–56).
Г «…чумаки, вирушаючи в Крим по сіль, обов’язково брали з собою й когута»
(рядки 35–36).
2. Знецінення українських національних традицій пояснено в тексті реченням
А «…потужні країни з міцним корінням традицій «нав’язали» нам свої
обряди…» (рядки 2–3).
Б «Нині ледве не в усьому світі символи року позначаються китайською
демонологією» (рядки 5–6).
В «Аби не бути голослівним, згадаймо наші національні традиції» (рядок 9).
Г «…в інших народів (зокрема й сусідів-слов’ян) приносили в жертву своїм
богам велетенських тварин…» (рядки 11–12).
3. У тексті немає відповіді на запитання
А Яких тварин приносили в жертву своїм богам наші пращури?
Б Як півень може відганяти злі сили й рятувати житло від негараздів?
В Чому півень – єдиний птах серед тварин китайського гороскопу?
Г Чому шанували півня давні українці?
4. Відповідно до тексту, півень виступає в усіх наведених значеннях, ОКРІМ
А символу вогню
Б жертви богам
В оберега в господарстві
Г живого годинника
5. Синонімом до слова «доброчинне» (рядок 53) є
А добротне
Б благотворне
В безкорисливе
Г достойне
6. У тексті наводяться приклади з усіх перерахованих жанрів, ОКРІМ
А казки
Б загадки
В приказки
Г думи
7. Засобом міжфразового зв’язку першого та другого речень тексту (рядки 1–4) є
А сполучник
Б займенник
В синоніми
Г лексичний повтор
8. За стильовими ознаками текст є
А розмовним
Б художнім
В конфесійним

Г науково-популярним

Немає коментарів:

Дописати коментар