пʼятницю, 3 квітня 2015 р.

ДІЄСЛОВО

ДІЄСЛОВО

Завдання 1.  Від поданих нижче дієслів утворіть форми протилежного виду. Укажіть одновидові та двовидові дієслова.
Мовити, лити, обраховувати, витягти, відшукати, в’янути, ставити, ловити,  лихоманити, базікати, лягати, оббити, виряджати, кликати, записувати, стукати, розрізати, збирати, лишати,  дружити, пустити, насидітися, розклеїти, адресу­вати, засипати, потріскувати, ростити, заходити,  гидувати, розговоритися, рекомендувати, одягти, розкричатися, нести, слухати,  завойовувати, приносити, загрібати,  шукати,  надсилати,  виїжджати, скликати, атестувати, брати, викидати,  марити, піклуватися, балансувати, попоходити.
Завдання 2. З’ясуйте випадки вживання дієслова одного способу замість дієслів іншого способу.
1.    Інші бігають, кричать, а ти вечеряти подай, посуд перемий... (Панас Мирний).
2.    Не будь нас, ніхто б тої науки й не нюхав (О. Довженко ).
3.    Чи в простім конверті, чи по Інтернету написав би, сину, з ким ти там і де ти (В. Бровченко).
4.    Поспав би ще. Чого так рано? (Григорій Тютюнник).
5.    Таточку, голубчику, ви б краще лежали (1. Тобілевич).
6.    Чи не продали б ви тієї ялинки, що росте у вашім садочку? (М. Коцюбинський).
7.    Після уроків ви готуєтеся до тематичної контрольної роботи! А завтра після екскурсії повертаєтеся до школи і знову-таки готуєтесь! (З розмови).
8.    А хтось тоді й порадь — доки не пізно ще, доки козаки ще в Князівці — мерщій знести усе в економію, хто що взяв (А. Головко),
9.    Мати знала, що застукай його в хаті білі, та ще довідайся, з ким і де був — не помилують… (Петро Панч);
10.Пождав би ти безмісячної ночі (Леся Українка)
11.Ти поїдеш із людьми, а тоді повернешся назад (Григорій Тютюнник).
12.Відпросився б ти в командира, прийшов би до мене хоч на часину (О. Гончар).
13.А хтось у нашому загоні візьми та й пусти чутку, що я звідкись переписав той вірш (М. Стельмах).
14.Часом і досі здається мені, що й зараз поклепай косу хто-небудь під моїм вікном, я зразу помолодшав би (О. Довженко).
15.Чи не продали б ви, чоловіче, тієї ялинки, що росте в вашім садочку? (М. Коцюбинський)
16. «Пішли, товариші»,— скомандував лейтенант і, повернувшись, швидко рушив до затоки. (М. Трублаїні)
17.«За Вапняркою ви повернете вправо, щоб вибити німців з лісу»,— розпорядився майор. (З газети)
Завдання 3. Визначте дієвідміну дієслів, запишіть форми третьої особи однини та множини, графічно виділіть особові закінчення.
Колоти, терти, стояти, бити, сидіти, крикнути, грати, бачити, перезимувати, берегти, могти, нести, доїти,  біліти, варити, синіти, спати, гнати, закисати, булькотати, мішати, писати, сіяти, будувати, летіти, горювати, намалювати, крити, боятися, нити, глянути, клеїти, жовтіти, кинути, пасти, пекти, муркотати,  кричати
Завдання   4.  Підкресліть дієслова, у яких  допущено помилки в правописі особових закінчень. Виправте помилки.
Сиплеш, клеїш,  збіжимо, зичуть, краєш, зважиш, мелиш, оцінюємо, зморишся, муркотиш, оборонимо,  хотять, свистиш, клеють, хилишся, стукотимо, полять, відпореш, кроїш, свищиш, колеш, хочеш, варють, збореш, колять, стелиш, кричемо, гуркотять, тягнеш, робить,  соплять, белькочемо, сушать, гуркочуть, гоять, бачуть, дроблять, клеять, одужаємо, хочиш, дружиш, ловимо, сопеш, боришся, тчуть, гуркочиш,
Завдання 5. Відредагуйте словосполучення, замінюючи невластиві для української мови активні дієприкметники.
Бувший однокласник, знеболюючий засіб, командуючий армією, біжучий рядок, усі бажаючі,  виступаючий на семінарі учень,  оточуюче середовище,  знаючий учень,  головуючий на зборах,  керуючий відділом,  пануюча думка,  кажучий промову, виконуючий роль,  початкуючий поет,  відстаючий клас,  захоплюючий краєвид,  ведучий архітектор,  лікуючі властивості,  хвилюючі враження,  хвилюючий стан, поважаюча себе людина,  співаючий ректор,  копіююча техніка,  виступаючий на концерті співак, відстаючий учень,  діюче законодавство,  діюча речовина,  діючі особи,  діюча армія,  керуючий господарством держави, нападаючі на сусідні країни,  нападаючий футбольної команди,  наступаючі на ворога війська,    плаваючий на воді листок,  плаваючий курс валюти,  пояснююча записка,  працююче населення,  вітаємо вас з  наступаючими святами, ріжучий інструмент, практикуючий лікар,  узагальнююче слово, проживаючі у місті, відбілюючий засіб, координуючий орган, існуючий порядок, існуючі ціни, зібрання віруючих, багато відпочиваючих, ворогуючі сторони; колекціонуючий марки; координуючий комітет; переконуючий доказ; постійно діюча комісія; в слідуючий раз; існуючий устрій; заспокоюючий препарат; вимірюючий прилад; знаюча людина; хвилююча розповідь; домінуючий світогляд; оточуюче середовище; правлячий клас; поступати слідуючим образом; головуючий на зборах; переважаюча більшість; потрясаючий ефект; наступаючий Новий рік.
СПІВВІДНОШЕННЯ АКТИВНИХ І ПАСИВНИХ КОНСТРУКЦІЙ

Завдання 1. Перебудуйте конструкції з дієсловами пасивного стану на активні дієслівні конструкції.
  1. Пропонований збірник укладається мовознавцями за тематичним принципом (З рецензії).
  2. У цих матеріалах записуються учнями слова і вирази до первинного тексту (З рецензії).
  3. Від класу до класу творчі завдання укладаються вчителями.
  4. Здебільшого у школі застосовується читання тексту вчителями (З рецензії).
  5. Після первинного прослуховування тексту вчителем даються поради учням (З рецензії).
  6. Зміст тексту сприймається учнями по-різному (З рецензії).
  7. Викладачами пропонується лексичний матеріал учням (З автореферату).
  8. У дослідженні виділяються методи схемотехнічного аналізу (З автореферату).

Завдання 2. Перебудуйте подані конструкції з пасивними дієприкметниками доконаного виду на активні двоскладні конструкції або безособові речення з дієслівними формами  на -но, -то.

Зразок: Колективом внесені зміни до нового проекту. – Колектив вніс зміни до нового проекту. – Колективом внесено зміни до нового проекту.

  1. Порядок денний ухвалений загальними зборами.
  2. Екологічною комісією поновлений договір щодо охорони навколишнього середовища.
  3. Нами розроблений курс «Фонетика» для майбутніх філологів.
  4. Ученими був розроблений прилад високоточного вимірювання значень аналогових сигналів.
  5. У рефераті автором наведені загальні відомості щодо виховного процесу у середніх навчальних закладах (З реферату).
  6. А. Макаренком уперше розроблені та впроваджені методи виховання малолітніх злочинців (Зі статті).

Завдання 3. З поданого переліку конструкцій виберіть найорганічніші для української мови одиниці й обґрунтуйте свій вибір.
1. У статті автором проаналізовано односкладні речення. – У статті автор проаналізував односкладні речення. – У статті аналізуються односкладні речення. – У статті автором проаналізовані односкладні речення – У статті проаналізовано односкладні речення (Зі статті).
2. Зафіксовано вітер східний, п’ять метрів за секунду. – Зафіксований вітер східний, п’ять метрів за секунду. – Зафіксували вітер східний, п’ять метрів за секунду. – Метеорологами зафіксовано вітер східний, п’ять метрів за секунду. – Метеорологи зафіксували вітер східний, п’ять метрів за секунду.
3. Робота присвячена питанню стилістичного оформлення реклами. Роботу присвятили питанню стилістичного оформлення реклами. Роботу присвячено питанню стилістичного оформлення реклами.
4. Список присутніх додано. – Список присутніх додається. – Доданий список присутніх.
5. У звіті ректор відзначив переможців олімпіади. – У звіті ректором відзначені переможці олімпіади. – У звіті відзначено переможців олімпіади. – У звіті відзначили переможців олімпіади. – Переможці олімпіади відзначилися ректором у звіті.


Немає коментарів:

Дописати коментар